Prodej vína: Základy úspěšné strategie
Jak na prodej vína je dobré se učit od předků. Kdybychom trochu zapátrali v minulosti, zjistili bychom, že ve starověku je víno nejčastějším alkoholickým nápojem, až laikovi může připadat, že představovalo jediný alkohol, který v prvních tisíciletích před naším letopočtem znali.
Víno je totiž produktem civilizace a celý proces jeho výroby od vyhledávání vhodných svahů pro výsadbu révy až po závěrečné stáčení je alchymie, které se mistři vinaři učí po celý život. Uměním svého druhu byl také prodej vína. Jak ho provozovat v současnosti, aby byl úspěšný?
Hlavně se neztratit ve vlastním sortimentu
Může to znít jako klišé, ale pro každého úspěšného prodejce (a nemusí být nutné totožný s výrobcem) jsou základem úspěchu dvě skutečnosti: musí víno mít rád a musí mu rozumět. Protože víno provází lidský rod už docela dlouhou dobu, existuje velké množství odrůd a druhů vín, nemluvě o tom, že do konečné kvality nápoje výrazně promluví země, ve které réva zrála, a také jeho stáří.
Údajně dnes existují lidé, kteří věří tomu, že Země je placka pevně umístěná ve středu vesmíru. Pokud je to pravda, tak je také možné setkat se s jedinci, kteří rozlišují pouze víno bílé a víno červené. Nicméně většina lidí ví o existenci vín suchých, polosuchých a sladkých a nemyslí si, že Merlot je postava z legendy o králi Artušovi. Kdo chce, aby ho živil prodej vína, může být znalcem jen o něco málo zkušenějším než celoživotní výrobce vína a musí umět zdůvodnit výši ceny každého svého zboží.
Jak dlouho dokážete mluvit o víně?
Koneckonců samotná konzumace vína je na hony vzdálená prostředku, jak uhasit žízeň. A už vůbec není určena k bezuzdnému opíjení se. V zemích, jako je Francie nebo Itálie, potkáte ve večerních ulicích mnohem méně podnapilých osob, než byste předpokládali. Víno se vychutnává a prožívá s každým pomalým douškem. A každá jeho vlastnost něco znamená a vyjadřuje.
Kdo chce mít takto naladěné zákazníky, musí každou svou značku reprezentovat odpovídajícím způsobem – maximální množství informací o tom, co od vína lze očekávat, vpravit do půvabné etikety a vyčerpávající až odborné hodnocení značky doplnit v popisku, který se objeví v reklamních materiálech či na webových stránkách.
Při propagaci vsadit na všechny smysly
Reklama a marketing na víno se provádí stejně jako u ostatních komodit. V dnešní konzumní době “prodává” všechno a objemu tržby může rozhodnout nepatrný detail – netradiční design balení nebo design lahve, popisek evokující zajímavou vůni nebo exotickou destinaci dokáží divy. A potom samozřejmě různé výhody pro nové anebo věrné zákazníky, ty tradičně založené určitě potěší pravidelně pořádané degustace a podobné akce s názvem návštěv vinného sklípku.
Co však bude dříve či později nutností – přesídlit na internet. E-mailové marketingové kampaně zaslané předem vytipovaným potenciálním velkoodběratelům a online reklama jsou dobré, ale aby se vaše zboží dostalo do co nejvíce domácností nejlépe zajistí e-shop – na dnešním trhu s vínem automatická záležitost.
Nejprve obsadit velká města?
Mít své prodejní místo nejprve ve větších městech je mýtus, který zaslouží vyvrátit. Důležité je mít prodejny dostupné z různých regionů, ale obyvatelé měst si pro dobré víno rádi na venkov dojedou. A úplně všechny problémy s distribucí vyřeší e-shop spolupracující s kurýrní službou.
Spojeni vínem
Marketingové triky fungují – vždyť je to obor, který se dokonce studuje na vysoké škole. Problém ale je, že je používá každý, takže zákazníci je mají “prokouknuté” a leckdy jimi bývají i znechuceni. Co však každý nakupující ocení – skutečný zájem o jeho potřeby, bezproblémovou a rychlou komunikaci a poradenství. Vstřícnost při řešení reklamací, možnost vrácení zboží, popř. peněz dělají přátele a také klienty. Vždyť víno bylo ostatně vynalezeno právě proto, aby lidi spojovalo, tak proč se tak nechovat během jeho prodeje?
Napadají vás další specifika prodeje vína?