Jak vybrat správnou teambuildingovou hru pro vaši firmu
Firemní úspěch vyžaduje týmového ducha – a ten dokážou skvěle povzbudit teambuildingové hry Show Must Go On. Se sportem to má společného víc, než by se na první pohled zdálo. Jak týmový rozvoj, tak kondiční trénink vyžadují pozornost a pravidelné nasazení. Sporadické a náhodné návštěvy posilovny sotva povedou k trvalému nárůstu svalů. Opatření na budování týmu jsou také nejúčinnější, když jsou použita ve správný čas a když se nezůstane při jednorázové akci. Proč tomu tak je?
Opravdu obchod s větrem?
Nevěříte tomu, že teambuilding je účinný a nutný nástroj pro váš pracovní kolektiv. Myslíte si, že bez něj budou vztahy na pracovišti, potažmo pracovní nasazení stejné jako bez něj? Mýlíte se. Možná budete mít to štěstí, že si vaši zaměstnanci takzvaně sednou, i když pravděpodobnost, že by se nenašel nikdo, kdo by “neprudil”, je velmi malá. Ale i v tom případě nelze spoléhat na to, že bude všechno stále bezproblémově klapat. Manželům se doporučuje, aby na svém vztahu pracovali tvrdě již od počátku a nenechávali se ukolébat tím, jak je v prvních letech harmonický – co teprve cizí lidé, kteří se dostali do jedné sociální skupiny jenom proto, aby si vydělali peníze na živobytí.
Kdy začít, aby nebylo pozdě
Podobně jako v manželství krize v pracovním kolektivu může přijít kdykoliv, často i ze dne na den. Každopádně až bude každému zřejmé, že něco není v pořádku, bude ručičky na hodinkách měřící čas k řešení a nápravě ukazovat za pět minut dvanáct.
Psycholog Bruce Tuckman vyvinul v 60. letech známý model vývojových fází týmů:
- Fáze 1: Vytváření; v orientační fázi se členové poprvé setkají a poznají.
- Fáze 2: Bouře; začíná boj o pozice a úkoly, konflikty jsou na denním pořádku.
- Fáze 3: Normování, výsledek druhé fáze; sjednocují se pravidla, rozdělení úkolů a pozic.
- Fáze 4: Čas výkonu, tým pracuje intenzivně a úspěšně
- Fáze 5: Úpravy, v týmu dojde na základě předchozích výsledků ke změnám nebo se rozpustí
Tyto cykly nejsou nutně lineární a vyskytují se v různých časech. Příkladem může být, že se nový člen týmu připojí nebo zaměstnanec opustí jeho tým. Rozhodně však platí, že s teambuildingem se vyplatí začít co nejdříve, protože fáze 1 – 3 jsou kritické.
Na každý pytel jiná záplata aneb Která aktivita bude nejvhodnější
Otázka tedy nezní “zda”, ale “co”. Pokud si projdete nabídky profesionálních agentur, (např. specialista na teambuildingové hry ShowMustGoOn), zjistíte, že existuje poměrně velké množství aktivit, a to venkovních i pod střechou. Jak vybrat tu správnou aktivitu? Základem je vaše znalost konkrétní situace na pracovišti. Organizujete teambuilding z preventivních důvodů? Zvolte aktivitu založenou všeobecně. Objevují se mezi vašimi zaměstnanci problémy v komunikaci? Vyberte takovou, kde všichni zapojení musí hodně mluvit a předávat informace. Snižuje se výkon týmu? Vyberte outdoorovou aktivitu s překonáváním překážek a fyzickými nároky – pohyb dovede pomoci s ledasčím. Nevíte, koho povýšit a koho naopak propustit? Přikloňte se ke hře, kde účastníci hrají různé role. Se správnou volbou vám ostatně každá agentura poradí, když jí nastíníte vaši situaci,
Jak se měří duch
Základní zpětnou vazbou toho, jak bylo tmelení kolektivu úspěšné, jsou úspěch a pozitivní pracovní výsledky. Názor zaměstnanců lze zjjistit pomocí dotazníků na klima na pracovišti, nicméně zkušený zaměstnavatel vycítí, jaká atmosféra mezi jeho zaměstnanci panuje, pokud s nimi komunikuje dostatečně často. Rozhodně ale budování dobrého kolektivu je běh na delší trať není možné si myslet, že všechno jednou provždy vyřeší jedno odpoledne či víkend.
Poznáte, když mají zaměstnanci mezi sebou nějaký konflikt?