Menu

Jak natrénovat na Masiv?

Nebude to snadné. Ale dáte to. Stačí na tom ještě trochu zamakat a to by bylo, abyste se nedostali do cíle v čase, za který se nebudete stydět. Bikeři, kteří pravidelně závodí, už mají najeté tréninky spočívající v nejrůznějších cyklech. Ti už vědí svoje. Ale pokud teprve začínáte, nemá cenu, abyste se pouštěli na tenký led. Stačí, když si přečtete pár základních rad.

Na Masiv budete potřebovat vytrvalost i technické dovednosti. Berte v potaz i to, že závod bude veden na trailech různých porchů a s různým stoupáním/klesáním. Nebude důležité jen to, abyste se vypořádali s délkou jednotlivých tratí, ale hlavně naučili své tělo umění revitalizace během krátké přestávaky mezi nimi. Nejsilnějšími nebývají jezdci, kteří dosáhnou cíle v nejlepších časech, ale spíš ti, kteří se dokážou další den postavit na start v pokud možno neztenčené kondici.

Schopnost dosahovat konzistentního výkonu i několik dní po sobě, se dá do značné míry vytrénovat. Nejlepším způsobem je zkusit imitovat podmínky, jaké můžete na etapovém závodě očekávat. Pochopitelně všichni bojujeme i volným časem a musíme si poradit s tím, co máme k dispozici – což je u většiny z nás víkend. Prvním krokem je, že k sobotní a nedělní vyjížďce přidáme ještě jednu těžkou během pátečního odpoledne. Díky ní už budete nastupovat do sobotní akce s polounavenýma nohama. Víkend si pak zkuste rozvrhnout tak, abyste do něj dostali tři samostatné jízdy. Vůbec špatné není ani zahájit celou sérii už ve čtvrtek po práci – ale chápeme, všichni máme rodiny a jiné povinnosti, které nás rozptylují od skutečně důležitých věcí 🙂

Zde je pár tipů, které se je během tréninku třeba zohlednit:

  1. Pokud možno, zkuste trénovat na povrchu, na jakém se pojede i samotný závod.
  2. Nepřehánějte to s vydáním sil během prvního dne tréninkového bloku. Chybou by bylo, kdybyste měli další dny zkracovat najeté porce jenom proto, že už vám nezbývají síly.
  3. Naopak – každý den v tréninkovém bloke postupně přidávejte na délce. Poslední den by měla být ujetá vzdálenost nejdelší nebo přinejmenším srovnatelná se dnem předposledním.
  4. Po každém tréninkovém bloku si dopřejte dostatečný čas na zotavení. Nezačínejte další blok, pokud nebudete odpočinutí.
  5. Během každé jízdy dodržujte zásady stravování. Zachovávat příjem energie je velmi důležité i během jednodenních tréninků, ale ve vícedenních blocích je to absolutní nutnost kvůli následné regeneraci.
  6. Po každé jízdě dodržujte pravidla pro dostatečnou rekonvalescenci: tj. neodbývejte strečink, zůstaňte na nohách tak dlouho, jak jen to bude možné, dostatečně doplňte energii, pokud možno zařaďte masáž, a nechte si dost času pro spánek. Strečink odplaví nahromaděný laktát a zlepší flexibilitu svalů. Vhodné je i rekreační vyplavání.
  7. Vedle 2-3 denních bloků zkuste vyšetřit čas alespoň pro jeden 3-4 denní blok, který bude imitovat závod. Optimální rozložení kilometráže na jednotlvé dny bude 50 – 60 – 70 – 70. Budete překvapení, jak vám jeden takový zkušební blok pomůže během závodu. Nejlepší načasování je v období mezi 8 až 4 týdny před startem, tj. během druhého až třetího týden v srpnu.
  8. V žádném případě nezačínejte tréninkový blok v případě, že se cítíte zesláblí. Hrozilo by přepětí organismu, přetrénování a snížení výkonnosti místo jejího zvýšení.
  9. Během etapového závodu dostane zabrat celé tělo, a proto se doporučuje zařadit do tréninku i trénink na core. Předejdete tak bolestem zad.